Your browser version is outdated. We recommend that you update your browser to the latest version.

Kas ir autogāze?

(LPG) (Liquiefied Petroleum Gas) - latviski SNG (Sašķidrināta Naftas Gāze)

     Auto gāze ir sašķidrināta naftas gāze ar parafīnu rindas ogļūdeņražu vieglo frakciju, kas iegūta naftas rafinēšanas, jēlnaftas stabilizēšanas un dabas gāzes pārstrādes rūpnīcā.Tā galvenokārt veido propāns un butāns, vai abu to kombinācija. 

Vasarā auto tiek pildīts ar propāna butāna maisījumu, kur propāns ir 25% un butāns 75%

Ziemas periodā attiecības ir pretējas, propāns ir 75% un butāns 25%

      Latvijas tendence auto gāzes jomā ir ļoti kūtra. Tai parasti traucē tautā klīstoši mīti par auto gāzi. Viens no viss izplatītākajiem mītiem ir "Drīz pacels nodokli auto gāzei, tad tā maksās gandrīz tikpat cik benzīns un vairs nebūs jēgas no auto gāzes." Tad nu paskatīsimies statistiku un veiksim analīzi.

  1. Latvijā uz 01.10.2012 ir reģistrētas 617618 vieglās auto mašīnas
  2. No 617618 automašīnām uz 01.10.2012 ir reģistrētas 36229 vieglās auto mašīnas kuras ir aprīkotas ar auto gāzi.
  3. Veicot vienkāršas matemātiskas darbības:
    • aprēķinam cik ir viens procents no 617618/100%=6176.18(viens procents)
    • dalām 36229 ar 1% no visām automašīnām un iegūstam, ka Latvijā ar auto gāzi ir aprīkoti nieka 5.85% vieglo automašīnu.  
    Maz ticams, ka valdība pacels cenu degvielai kuru lieto tikai 5.85% autobraucēju.
  4. Tagad mazliet padomāsim, pie kāda auto procenta valdība varētu izlīdzināt auto gāzes cenu ar benzīna cenu. 50/50? 60/40? 70/30? 80/20? 90/10? 
  5. Pieņemsim, ka pie 90/10 valdība izlems, ka ir jāpalielina cena. 
  6. Kā jau mēs zinām 1%=6176.18, bet 10%=61761.8 noapaļojam sanāk 61762. 
  7. Atņemam no 61762-36229(jau LV ir aprīkoti)=25533. Sanāk, ka Latvijā vēl jāaprīko 25533 lai mēs iegūtu 10% līmeni. 
  8. Pieņemsim, ka mēs šo līmeni gribam sasnieg viena gada laikā jeb 12 mēnešos. Dalām 25533 ar 12 mēnešiem sanak mēnesī jāaprīko 2128 Latvija uz doto brīdi ir 112 sertificēti servisi, kur var pārbūvēt uz auto gāzi. Dalām 2128 aprīkojamo auto mašīnu skaitu ar servisu skaitu 112 un sanāk, ka katrā servisā 19 auto katru mēnesi jāaprīko ar auto gāzi
  9.  Ņemot vērā šādu matemātisku aprēķinu sanāk, ka lai sasniegtu:
    • 11% katrā servisā jāaprīko 24
    • 12% katrā servisā jāaprīko 28 
    • 14% katrā servisā jāaprīko 37
    • 15% katrā servisā jāaprīko 42
    • 20% katrā servisā jāaprīko 65
    • 25% katrā servisā jāaprīko 88
    • 30% katrā servisā jāaprīko 111
    • 35% katrā servisā jāaprīko 134
  10. Cik tas ir reāli vai iespējami, jums tas ir jāpajautā sev pašiem. Ņemot vērā, ka vienu auto aprīko ar auto gāzes iekārtu divās darba dienas. Protams servisu skaits arī palielinās, bet ne tik straujā veidā, lai tas īpaši izmainītu situāciju
  11. Šajā pat statistikā var paskatīties vēl vienu interesantu lietu:
    • uz 01.10.2009 bija 29014 auto ar auto gāzi
    • uz 01.10.2010 bija 27036 auto ar auto gāzi, gada iznākums -1976 gāzes automašīnas
    • uz 01.10.2011 bija 26642 auto ar auto gāzi, gada iznākums -394 gāzes automašīnas
    • uz 01.10.2012 bija 36229 auto ar auto gāzi, gada iznākums +9587 gāzes automašīnas
  12. Interesanti ir tas, ka pa gadu pienāca tikai 9587. Ja mums līdz 10% vajag vēl aprīkot 25533 tad ar šādiem tempiem mēs to panāksim (25533/9587=2.6) pēc divi ar pusi gadi.
  13. Ja pieņem, ka mums uz 01.10.2012 gadu bija 112 servisi, kur var pārbūvēt auto uz auto gāzi, sanāk interesanta lieta. Sadalām gadā pienākušo automašīnu skaitu 9587 uz 12 mēnešiem un uz 112 servisiem, sanāk 7.13. Tātad katrs serviss mēnesī aprīko vidēji 7 automašīnas. Iepriekš mēs skatījāmies cik vienam servisam mēnesī ir jāaprīko auto mašīnas lai mēs nonāktu līdz robežai 10% no kopēja auto apjoma, un tas bija 19 automašīnas mēnesī. Secinājums ir acīm redzams, auto gāzes licēji nespēj aprīkot tik daudz auto ar auto gāzi lai mēs pāris tuvākajos gados nonāktu līdz 10% tāpēc nav pamata uztraukties par gāzes cenu. Auto gāze vēl ilgi pie mums būs daudz lētāka par benzīnu. 
 
Jānis Kauliņš