Your browser version is outdated. We recommend that you update your browser to the latest version.

4 Paaudzes gāzes iekārtas!

     Lai saprastu, kā darbojas 4paaudze gāzes iekārta un ar ko tā tik būtiski tā atšķiras no pirmajām trijām paaudzēm, turpmāk sauksim tās par KLASISKAJAM GĀZES IEKĀRTĀM Es paskaidrošu vispārīgu shematisko uzbūvi neiedziļinoties tehniskajās niansēs.

Saksim ar karburatora motoriem un tie sastāvēja no:

  1. Gaisa filtrs
  2. Karburators
  3. Ieplūdes kolektors
  4. Motors ar cilindru

Un tie darbojās pēc principa: 

  1. Gaiss tiek iesūkts caur gaisa filtru
  2. Gaiss karburatorā sajaucās ar benzīnu un izveido degmaisījumu
  3. Degmaisījums nonāk ieplūdes kolektorā, tad motorā un cilindrā

     Uz šādiem motoriem klasiskās gāzes iekārtas jaucējs, tika izvietots starp karburatoru un ieplūdes kolektoru un darbojās šadi:

  1. Gaiss tiek iesūkts caur gaisa filtru
  2. Gaiss iziet caur karburatoru nesajaucoties ar benzīnu jo tas ir atslēgts
  3. Gaiss iziet caur gāzes jaucēju un izveido degmaisījumu
  4. Degmaisījums nonāk ieplūdes kolektora, tad motorā un cilindrā

     Vēlāk parādījās motori ar degvielas iesmidzināšanu. Jeb inžektora motori. sākumā ar mehānisko, vēlāk ar elektronisko degvielas padevi un šīs sistēmas sastāvēja no: 

  1. Gaisa filtrs
  2. Ieplūdes kolektors
  3. Degvielas Vadības Bloks
  4. Degvielas sprauslas
  5. Motors ar cilindru
Un šādi motori darbojās pēc principa: 
  1. Gaiss tiek iesūkts caur gaisa filtru
  2. Gaiss iziet caur ieplūdes kolektoru
  3. Kad gaiss jau ir pie motora Benzīna Vadības Bloks padod signālu
  4. Benzīna sprausla iesmidzina benzīnu
  5. Izveidojies degmaisījums uzreiz tiek iesūkts motorā un cilindrā

Pirms parādījās 4 paaudzes gāzes iekārtas šiem motoriem arī lika klasiskās gāzes iekārtas un tās tika izvietotas starp gaisa filtru un ieplūdes kolektoru un darbojās pēc principa:

  1. Gaiss tiek iesūkts caur gaisa filtru
  2. Gaiss iziet caur gāzes jaucēju un izveido degmaisījumu
  3. Degmaisījums nonāk ieplūdes kolektora, tad motorā un cilindrā
  4. Benzīns caur sprauslu netiek padots, jo ir atslēgt

     Kā redzam gāzes jaucējs visos gadījumos atradās pirms ieplūdes  kolektora , dēļ kā radās nepatīkama gāzes smaka. Un tas bija neizbēgami, jo izslēdzot motoru, gāzes demaisījums, kas atradās kolektorā un maisītājā izgaroja caur gaisa filtru un nonāca apkārtējā atmosfērā. Ilglaicīgi lietojot klasisko auto gāzes iekārtu gāzes izplūšana caur gaisa filtru piesūcināja ar sēra smaku gan ieplūdes kolektoru, gan gaisa filtru, tāpēc automašīnām ar klasiskajam gāzes iekārtām vienmēr bija raksturīga šī gāzes - sēra smaka. 

     Degmaisījuma atrašanās kolektorā un maisītājā arī bija iemesls tam, ka bija tā saucamies „Šāvieni”. Tie parasti bija tad, kad strauji atlaida gāzes pedāli bremzējot un tad strauji paātrinoties. Iemesls tam parasti bija neprecīza aizdedzes sistēma vai padilusi sadales sistēma, kā rezultāta degmaisījums cilindrā aizdegās pirms ieplūdes vārsts pilnībā aizvērās un degmaisījums kolektorā uzliesmoja radot šāvienam līdzīgu skaņu.

     Ar ko tad atšķiras 4 paaudze no klasiskajam gāzes iekārtām?

     4 Paaudzei vairs nav gāzes jaucēja starp gaisa filtru un kolektoru bet ir gāzes sprauslas kas tiek iemontētas pie benzīna sprauslām un tām ir gāzes vadības bloks, vai vienkārši sakot dators. Šīs sistēma tiek samontēta pēc principa:

     Signāla vadu no Benzīna Vadības Bloka pārgriež un tiltiņā iemontē Gāzes Vadības Bloka slēdzi. Kad slēdzis ir pārslēgts uz benzīnu tad motors strādā kā strādājis. Kad slēdzis tiek pārslēgts braukšanai ar gāzi, tad notiek šads process:

 

  1. Gaiss tiek iesūkts caur gaisa filtru 
  2. Gaiss iziet caur ieplūdes kolektoru
  3. Kad gaiss jau ir pie motora, Benzīna Vadības Bloks padod signālu
  4. Signāls iziet caur slēdzi un aiziet uz Gāzes Vadības Bloku, te signāls tiek pārstrādāts, jo gāzei ir cita proporcija pret gaisu lai izveidotu pareizu degmaisījumu
  5. Gāzes Vadības Bloks padod signalu gāzes sprauslām
  6. Gāzes sprausla iesmidzina gāzi
  7. Izveidojies degmaisījums uzreiz tiek iesūkts motorā un cilindrā

  

     Kā redzam, 4paaudzes gāzes iekārta strādā tāpat kā benzīna motors. Iejaukšanās motora darbībā ir minimāla. Gāze vairs nav ieplūdes kolektorā, gāze tiek padota tikai tik daudz cik nepieciešams katram cilindram un tas nodrošina sistēmas lielisku darbību bez blakus efektiem, kā smaka un šāvieni.

 

 

Materiālu sagatavoja Jānis Kauliņš